"Existen formas case ilimitadas de comezar unha
recensión sobre Fariña. De feito, hai mil cuestións que hoxe, aquí e
agora, poderiamos comentar sobre a serie de Bambú Producciones que tanto
está a dar que falar.
E non é para menos: a coincidencia co secuestro do libro orixinario da serie
deulle un empuxón terrible, permitíndolle a unha serie que xa prometía
moito pola súa temática facerse un lugar na franxa de maior audiencia
cuns niveis de atención sobre as súas costas nunca antes imaxinables.
Os resultados son palpables: xa son catro semanas seguidas nas que a serie de Antena 3 lidera en espectadores no horario de máxima audiencia. A sorpresa vén cando, ao analizar o produto, vemos que ofrece algo ao que non se nos ten acostumados: unhas grandes actuacións, un coidado deseño de produción, fotografía, vestiario e son, e unha temática na que, se ben tentan limitarse moitas veces e non falan claro —conta a lenda que o disparo de Terito no primeiro episodio non foi por unha discusión sobre drogas, senón por cuestións políticas nas que estaba envolta Alianza Popular—, si que tentan reproducir co máximo realismo que se lles está permitido a realidade de moitas familias galegas no último cuarto do século pasado.
A vida en Galicia non era sinxela. Os datos mandan, os datos falan: o estado español comezaba a saír da recesión petroleira dos setenta, aínda sen estar dentro da Comunidade Europea, e Galicia aparecía no mapa como unha comunidade autónoma moi dependente da economía estatal, notando os efectos desta crise con maior gravidade que o resto da economía.
Galicia presentaba un PIB por habitante ao redor
do 25 por cento máis baixo que os datos da media estatal, un 30 por
cento máis baixo que os datos europeos.
O sector pesqueiro, pola súa banda, estaba
presentando cambios verdadeiramente significativos. Tras un auxe
provocado pola saída da autarquía franquista, naqueles momentos estaba
presentando xa fallos: debido as ZEE (zonas económicas exclusivas), as
augas territoriais aumentaban para todos os países, reducindo e
limitando a zona de pesca de Galicia, ao mesmo tempo que, consecuente e
paralelamente, se levaban a cabo reconversións industriais, provocando o
peche en moitas empresas do sector pesqueiro e destruíndo ao seu paso
moitos traballos e salarios dos que comían moitas familias galegas.
Nesta situación tan negativa, podemos imaxinar doutra
maneira a primeira escena da serie, na que nos presentan a Sito Miñanco
xunto ao seu pai na súa embarcación, pescando ilegalmente para despois
vendelo no porto.
Cantas familias galegas tiveron que acudir a este
mercado en negro para poder dar de comer ás súas familias? É aquí onde
entra o seguinte posto no que Sito Miñanco se moverá: a necesidade dunha
clase obreira en decadencia económica de mellorar, sexa como sexa, a
situación de pobreza á que a conxuntura a está a levar.
Se a pesca
ilegal era o primeiro paso, a introdución do Winston de batea era o
seguinte. Estamos a falar dun Sito Miñanco aínda moi pobre, nunha
situación na que se atopaban moitas galegas da época, e onde as
ganancias do tráfico de tabaco eran autenticamente tesouros ao lado do
que ofrecía acudir á ilegalidade no sector pesqueiro.
Dende aquí, comeza a cambiar ese perfil de Sito
Miñanco, obreiro, ata convertelo nun dos capos da droga en Galicia. (...)
En Galicia, non falar e ter en conta a Xeración
Perdida é de pena capital. Aquí, os nosos, tamén tiveron que loitar coas
drogas e coa dependencia que esta creaba. Se ben a historia de Sito
Miñanco está chea de riqueza literaria, onde contar como un ninguén foi
de menos a máis até converterse nunha das persoas máis buscadas do
estado español; tamén hai moitas historias dunha xeración completa que
foi de máis a menos polas accións do narcotráfico galego.
Historias dunha xuventude criada baixo a depresión
petrolífera dos setenta, onde o traballo era escaso e onde, se ben
moitas acudiron ao narcotráfico, son demasiadas as que non se botaron á
ilegalidade e acabaron esmagadas por unhas condicións materiais adversas
onde as posibilidades de futuro eran inimaxinables.
Á hora de contar a
historia, polo tanto, estase levando na praxe unha parcialidade enorme,
onde todas as cuestións máis feas e escuras da chegada ao poder de Sito
Miñanco e demais narcotraficantes se están deixando a propósito de lado,
propiciando a creación dunha personaxe grandilocuente e favorecendo a
empatía cunha das persoas que, no longo prazo, máis dano fixo á
sociedade galega do século pasado.
Cómpre destacar, un pequeno acerto que sorprende
vindo dunha canle estatal: á hora de elixir os actores, levouse a cabo
unha selección case total de galegos para dar vida ás personaxes da
historia. Ademais disto, hai unha utilización dun castrapo ben situado,
entrelazando frases feitas e cotiás en galego co castelán que,
lamentablemente, debe levarse na programación estatal. Os insultos e a
xerga galega comparten escenario co castelán.
Vénsenos á mente a
desfeita que adoita levar a cabo a Televisión de Galicia á hora de
plasmar o galego nas súas series, onde ata as máis soadas e
prometedoras, coma os casos de Matalobos ou Serramoura, moitas veces
presentan a personaxes cunha educación baixa como verdadeiros académicos
da nosa lingua, soltando de vez en cando algunha palabra máis
coloquial, aínda que moi mal engadida nos diálogos.
Obviamente, a intención e necesidade dunha canle coma a galega debería
ser coidar, fomentar e sustentar a nosa lingua, mais o erro é claro: o
afastamento da linguaxe coloquial e material fai que nos desvencellemos
tamén da nosa clase. Se ben o galego é unha lingua cuxas normas son
relativamente novas, o uso destas de maneira tan concreta e
perfeccionista resulta negativo para ela ao non conseguir a conexión
necesaria coas masas.
E ou moi bo é o argumento da serie, ou é un erro
demasiado grave para deixalo de lado. Non é defendible, tampouco, o uso
que se lle dá á lingua en programacións da TVG o Luar ou o Land Rober,
onde dita corrección lingüística directamente non existe, sendo o idioma
presentado aquí unha auténtica caricatura del. Entón o quid da cuestión
é, simplemente, ser consecuentes coa realidade. (...)
Fariña chegou para converterse
nunha das series máis destacadas do ano, e posiblemente da historia do
Estado Español. A calidade das actuacións, dos diálogos, da fotografía,
da dirección e do son fan que esta frase non soe escandalosa.
Puxéronse
moitos cartos sobre a mesa, claramente, para que todo saia ben, e é
sorprendente que nunha canle como Antena 3 haxa toques tan bravos como
os que estamos a ver semanalmente nas pantallas dos nosos salóns.
Con todo, non hai que dar ao esquecemento a realidade
na creación dun mito. Nin Sito Miñanco, nin Laureano Oubiña, nin o
resto de personaxes retratados aquí son lendas a honrar, senón unha
serie de individuos que colaboraron estreitamente coa desarticulación do
movemento obreiro galego durante o século pasado.
Se ben Fariña é unha
forma de achegarnos ás súas historias, cómpren dúas cousas: ver cara
onde irá a serie a partir de agora e se os seus estragos se verán en
pantalla, ou se debemos continuar analizándoa entre pinzas para que a
realidade que causaron non se perda baixo a ficción." (Mario Vilariño, El Salto, 24/03/18
No hay comentarios:
Publicar un comentario