"Os orzamentos participativos renovan e complementan a
democracia electoral con outra máis avanzada. É unha forma nova de facer
política, estamos falando de orzamento, que é o máis importante". Deste xeito destacaba nunha conversa con Praza a
importancia dos orzamentos participativos.
Tomás Rodríguez-Villasante,
profesor emérito na Facultade de Ciencias Políticas e Socioloxía da
Universidade Complutense de Madrid. A Coruña e Compostela estrearon este
ano os procesos nos que a cidadanía dunha e doutra cidade debate e
escolle as prioridades nas que investir unha parte dos cartos públicos. A cidade herculina está xa na fase de avaliación de propostas, mentres que na capital galega as persoas e entidades sociais teñen ata o día 14 para presentar as súas suxestións.
Trátase dun proceso de longo percorrido, que este ano está dando os
seus primeiros pasos, e que está a ser traballado con coidado polo
Concello de Santiago. En certa maneira, a cidadanía e a propia institución viven esta experiencia como aprendizaxe.
Hai case un ano Compostela iniciou un proxecto piloto de orzamentos participativos para o 2016,
que se desenvolveu na área de Mocidade, un departamento que conta cun
orzamento pequeno -100.000 euros- e que, pola natureza dos seus
proxectos e destinatarios e destinatarios, podía ser propicio para
probar estas novas fórmulas de deseño colectivo.
E este respecto María Rozas, concelleira de Facenda, salientaba
que "para ter orzamentos participativos hai que ter ferramentas de
participación, e nos últimos anos desapareceron as poucas que había.
Primeiro hai que implantalas e despois, traballar o tema orzamentario".
Con esa aprendizaxe feita, en xuño botou a andar o camiño para os orzamentos de 2017,
constituíndo o grupo motor que dirixe e impulsa o proceso. A cidadanía
compostelá decidirá como investir 1.100.000 euros do total do orzamento
municipal, dos cales 1.000.000 son do capítulo de investimentos e
100.000 de actividades de mocidade. Esta cantidade representa o 15% do
total de investimentos do Concello, a razón de 11,40 euros por
habitante.
Na primeira xuntanza participaron 70 persoas, entre
colectivos veciñais, tecido asociativo, partidos políticos (que
conforman o Consello de Relacións Veciñais) e cidadáns e cidadás a
título individual.
Xa nesta xuntanza aprobouse a segmentación
das propostas entre os barrios do nordeste (Fontiñas, San Lázaro, As
Cancelas), suroeste (Pontepedriña, Castiñeiriño, Sar) e o rural, ademais
das iniciativas de ámbito xeral para toda a cidade e as destinadas
especificamente á mocidade. En anos sucesivos poderanse facer propostas de investimentos para aquelas zonas que agora non están incluídas.
Dende o pasado 1 de agosto e ata o 23 de setembro persoal técnico do
Concello, baixo a supervisión dunha mesa de propostas, valorará a
viabilidade das propostas. En outubro chegará a fase decisoria, co período de debate e priorización de propostas.
E xa en novembro presentaranse os resultados definitivos, coas
propostas cidadás nas que se gastará os 1,1 millóns de euros
orzamentados.
Que tipo de propostas se están a facer?
Entre o medio cento de propostas recollidas e aceptadas ata o momento destacan, por exemplo, a mellora do parque infantil do Camiño Francés, Remate da rúa Oslo, a construción de beirarrúas entre Mallou de abaixo e As Cancelas, a instalación de pasos de peóns, a humanización da rúa do Restollal, a mellora da comunicación entre o Castiñeiriño e Sar, a creación de carrís-bici entre o Castiñeiriño e o centro da cidade e no Sar, investimentos para o fomento do uso da bicicleta en Compostela, a organización dun Festival de Musicas do Mundo, a creación de xardíns con flora autóctona, a instalación de cubertas para os parques infantís ou a creación de zonas cubertas de uso público con paneis solares.
Cómpre salientar que a área que reúne máis ideas é a do rural
compostelán, cun total de 24 propostas.
Neste caso, unha parte
importante das iniciativas refírense a canalizacións, saneamento e auga, construción de beirarrúas, mellora de accesos, construción de parques infantís ou a mellora do transporte público." (Praza Pública, 02/09/16)
No hay comentarios:
Publicar un comentario