5/6/18

Lugo lideró la mortalidad por infartos en Galicia mientras su hospital solo los podía tratar en horario de oficina

 "Solo una de cada cuatro personas que sufrieron un infarto en el área de Lugo entre junio de 2015 y septiembre de 2017 pudieron ser tratadas en el Hospital Lucus Augusti, el centro sanitario público de referencia en la provincia. Las tres restantes fueron enviadas a A Coruña porque la sala de hemodinámica, servicio que atiende estas dolencias, solo abría en horario de oficina -de 8 de la mañana a 3 de la tarde, de lunes a viernes-. 

La propia Consellería de Sanidade acabó admitiendo estos datos el pasado mayo, tres meses después de que el Servizo Galego de Saúde accediese a ampliar el horario de este servicio hasta las diez de la noche de cada día, fines de semana incluidos, tras siete años de protestas vecinales y políticas exigiendo la apertura durante las 24 horas. Durante ese tiempo Lugo lideró la mortalidad por infarto en Galicia.

La información sobre el número de personas tratadas en Lugo (73) y trasladadas a A Coruña (203) en este período procede del Registro Gallego de Infarto (Regaliam) y el Sergas se los facilitó hace pocos días al PSdeG, que los había estado reclamando durante hace años. Los socialistas habían pedido también conocer datos de mortalidad y los que el Sergas ha suministrado ratifican la tendencia que ya apuntaban otras fuentes; con la hemodinámica en horario de oficina, la mortalidad por infarto en Lugo era la más alta de Galicia.



Concretamente, en el conjunto de personas afectadas por un infarto, la tasa media de mortalidad en los primeros 30 días fue para el conjunto de Galicia en ese período del 3,6%. Mientras, en Lugo la proporción era del 4,6%, casi dos puntos por encima de las áreas sanitarias con una menor mortalidad, Santiago y Pontevedra, ambas en el 2,9%. 

En el caso de los enfermos que fueron tratados con una Intervención Coronaria Percutánea (ICPP), también conocida cómo angioplastia -uno de los procesos aplicados en las salas de hemodinámica-, la mortalidad lucense también era a mayor, del 3,6%.

Una vez recibidos estos datos, así como los referidos a los dispares tiempos de atención entre áreas sanitarias, el PSdeG lucense da por "constatado" que "la decisión política de Feijóo de no dotar a la provincia de Lugo de hemodinámica las 24 horas ha supuesto graves consecuencias para los lucenses", en palabras de su secretario provincial, Álvaro Santos. 

Por eso, avanza, el propio partido "ofrece a las familias lucenses asistencia jurídica gratuita para que conozcan las medidas legales que pueden emprender" por las "consecuencias personales causadas por no contar con el servicio de hemodinámica las 24 horas".

"¿Qué le puede decir el PP a todas las familias de nuestra provincia que engrosan la media de mortalidad?", se pregunta Santos, quien avanza que el PSdeG "continuará haciendo presión y empleando todos los recursos que están a nuestro alcance para que la Xunta dote al HULA" de este servicio con apertura continuada. "No hay excusas para no hacerlo", más aún cuando los datos lo avalan y "los propios profesionales" del hopsital "están reclamando su inmediata implantación", concluye el socialista.

Mientras, desde el Sergas, se responde a la intervención del PSdeG asegurando que es "absolutamente falso" que "en la provincia de Lugo se produzca una mayor mortalidad que en el resto de Galicia" a causa de los infartos. "No hay diferencia alguna entre la tasa de mortalidad entre los pacientes de Lugo y los del resto de Galicia", advierte Sanidade, que como en anteriores ocasiones destaca que la atención a estas dolencias en Lugo "cumplen con los estándares" recomendados por las sociedades científicas, que ubican el umbral en el 5%."             (David Lombao, eldiario.es, 02/06/18)


"Tiven sorte de aguantar a viaxe á Coruña". O pasado febreiro Pedro Díaz, veciño de Lugo que sufrira un infarto pouco tempo atrás, explicaba deste gráfico xeito a través dunha carta como se viu afectado polo horario de oficina da unidade de hemodinámica do Hospital Lucus Augusti, o servizo de atención a infartos que viña operando dende a súa apertura no ano 2014 unicamente de 8 da mañá a 3 da tarde, de luns a venres. 

Poucas semanas despois da difusión desta misiva o Servizo Galego de Saúde confirmaba que se dispuña a ampliar horario desta unidade a cal, tras sete anos de protestas cidadás, pasou a estar operativa ata as dez da noite, tamén nas fins de semana.

Segundo os cálculos do propio hospital, o novo horario permitiría que arredor de "dous terzos" das persoas que sufran un infarto na área de influencia do HULA -a práctica totalidade da provincia lucense- fosen atendidos neste hospital, mentres que o terzo restante tería que seguir sendo enviado á Coruña. Invertiríase deste xeito, explicaba a xerencia do complexo, a proporción que se viña rexistrando, con só un terzo de doentes tratados en Lugo. 

Fronte a estes cálculos xenéricos a oposición parlamentaria continuou a reclamar as cifras exactas e, concretamente o PSdeG lucense, esixiunos formalmente baixo a advertencia de reclamalos nos tribunais se a Xunta non os divulgaba. 

Aínda que non no prazo regulamentario -un mes como máximo- e non de xeito íntegro -as cifras íntegras dende 2014 e ata 2017-, a Consellería de Sanidade si vén de facer chegar estas cifras aos socialistas. Faino baseándose en información tirada do Rexistro galego de Infarto (Regaliam), unha base dependente do Sergas creada en 2015, poucos meses despois de que datos estatísticos oficiais acreditasen que a mortalidade por infarto na provincia de Lugo duplicaba a media estatal.

 Malia ser incompleta, a información fornecida pola Xunta á deputada do PSdeG Concepción Burgo certifica que os pacientes con infartos que tiveron que ser trasladados á Coruña mentres a hemodinámica lucense abriu en horario de oficina foron practicamente un de cada catro, isto é, máis dos dous terzos estimados 

Atendendo á resposta rexistrada no Parlamento este 28 de maio, dende o 1 de xuño de 2015 -cando entrou en vigor o Regaliam- e ata setembro de 2017 -período no que Sanidade dá os datos por "validados"- rexistráronse "na área de Lugo" un total de 276 casos de pacientes con infartos. 

Deles, só 73 "reecibiron tratamento de anxioplastia primaria na sala de hemodinámica do Hospital Lucus Augusti de Lugo". Os restantes 203 "foron trasladados ao Hospital Universitario da Coruña". Isto implica, daquela, unha proporción global do 26% de doentes atendidos en Lugo.

Segundo os datos achegados pola Xunta á socialista Burgo en ningún dos tres anos observados -só un deles completo- se chegou realmente ao "terzo" de pacientes (33%) tratados na hemodinámica lucense, como veu sinalando o Sergas de xeito máis ou menos xenérico. En 2015 a proporción quedou no 24% e nos dous anos seguintes, na contorna do 26% e do 27%. O valor medio, daquela, roldaría o 25,6%. Así, calquera dous dous cálculos amosa que practicamente tres cuartas partes das persoas infartadas foron enviadas á Coruña.

Alén das cifras a Consellería insta a ter en conta que "ademais da anxioplastia primaria" a pacientes que sofren infartos, na sala de hemodinámica do Lucus Augusti "realízanse numerosos procedementos terapéuticos distintos", como "electrofisioloxía, extracción do corpo estraño intravascular, inserción de balón intraaórtico de contrapulsación" ou "anxioplastias en arterias periféricas renais, entre outros". Ademais, advirte, a "decisión de derivar os pacientes con infarto á sala de hemodinámica é xestionada" polo 061, que "xestiona a ambulancia máis adecuada para realizar o traslado do paciente dende o lugar do infarto á unidade de hemodinámica máis próxima".

O pano de fondo das protestas cidadás e políticas para reclamar o servizo, da ampliación do horario e da propia instalación do servizo de hemodinámica no hospital lucense cómpre buscalo na inauguración do propio complexo o 26 de febreiro de 2011.

 Naquel acto inaugural o presidente da Xunta, Alberto Núñez Feijóo, asegurou que os pacientes que precisasen este servizo, así como os que ata ese momento eran desprazados para recibir tratamentos oncolóxicos, ían "poder ser atendidos no seu hospital público de Lugo ao longo deste ano", isto é, en 2011. O certo é que os servizos pendentes para atender doentes de cancro non chegaron ata 2016 e a hemodinámica comezou a funcionar en 2014, pero co devandito horario de oficina."                (Praza Pública, David Lombao, 30/05/18)

No hay comentarios: