"O obxectivo de Eiré con este libro non só é recuperar a memoria do
Piloto senón tamén desvelar a verdadeira dimensión da guerrilla galega, a
primeira en se levantar contra o franquismo e a que máis tempo
resistiu.
-Un documental e un libro arredor do Piloto, vía a necesidade de afondar na súa figura?
Neste ano cumpriuse o cincuenta anos da súa morte e é o centenario do
nacemento. Levaba anos traballando na súa figura mais algunhas fontes
pedíranme que non sacase algúns datos até que non morreran. Hai dous
anos faleceu o Xesús de Trasouteiro e considerei que xa era tempo de
contar a verdade da súa historia, nesas dúas datas emblemáticas que eran
interesantes para dar a coñecer a súa figura.
O pasado ano fíxoselle
outra homenaxe na que participou moita xente, mais nos discursos
decateime de que moitos dos que falaron dicían cousas incertas, como
tamén nalgúns libros hai datos e interpretacións que non se corresponden
coa realidade.
-Por que esas testemuñas non querían que se contasen até despois de morreren?
A guerrilla recollía nos seus estatutos que non se debía falar nin
para ben nin para mal do que pasara. O PCE era da mesma opinión. Todo
ese silencio vivino en primeira persoa ao comprobar que xente próxima
tardou moito tempo en falar. Ao principio pensei que era por medo mais
era por cumprir con ese principio.
Algunha persoa que entrevistei mesmo
insistía en que falaba dela mesma mais que non era chivata. Iso é o que
non entenden moitos historiadores, algúns vindos de fóra, á que,
ademais, a xente non lle conta por non ter confianza. Por outra parte, a
propaganda que se impuxo contra o Piloto e a guerrilla foi esmagante e
mesmo algunha xente continuaba a falar del como atracador.
Con esa
propaganda que deu unha idea negativa da guerrilla é lóxico que a xente
que tiña información non saíra a dar a cara nin se sentira fachendosa da
guerrilla nin dos guerrilleiros. Perviviu a idea do franquismo.
-A que se debeu eses silencio sobre a guerrilla e, concretamente, sobre o Piloto?
O historiador Armand Basebre, poño por caso, di que, paradoxalmente, a
negación e o esquecemento da guerrilla reuniu nunha mesma esfera de
complicidade á dirección do PCE e ao aparato propagandístico de Fraga
Iribarne. Se non se contempla o interese do PCE de deturpar este
movemento, non se entende o silencio que ocultou ao Piloto, que tiña que
ser unha figura histórica.
Gregorio Morán, na súa historia do PCE
pregúntase por que Carrillo decidiu borrar a guerrilla. Carrillo di que
nunca apoiou a guerrilla e que el estivo en contra da loita armada. A
que chamaron reconciliación nacional non comezou coa Transición senón xa
nos anos cincuenta, cando o PCE decide deixar a loita armada e
abandonar os guerrilleiros á súa sorte. Por iso é máis fácil reivindicar
os represaliados, que os loitadores contra o franquismo, porque é máis
asumible pola sociedade.
-Ao seu ver, recupérase a figura de vítima e non de combatente?
Os combatentes tamén foran vítimas mais o que si é certo é que o
recoñecemento á guerrilla en Francia e outros países é moito maior que
no Estado español. Foron os loitadores os que recibiron máis
recoñecementos despois da Segunda Guerra Mundial cando aquí se laminan
da memoria histórica de xeito oficial. Isto leva ao descoñecemento e á
ocultación sistemática e metódica, ás veces por non saber e outras
intencionadamente.
Cómpre lembrar que a guerrilla galega foi a primeira
en autoorganizarse. Xa no 1938 se propón unha segunda fronte en
retagarda. O goberno de Negrín tiña medo de que Galiza se declarara
independente porque o certo é que a oposición armada se autoorganiza
dous anos antes de que en calquera parte do estado.
Logo é cando o PCE
toma a guerrilla. A realidade é tamén que a guerrilla galega dura moitos
anos máis que no resto. En Galiza falan mesmo do Pancho como o último
guerrilleiro, ao que matan no 53 mais, que xa asumira as directrices do
PCE e abandonara a loita armada e pasa a formar parte do Comité Central
de Galiza como responsábel da zona de Ferrol.
Cataluña está Ramón Vila, que Pilar Eiré sinala como último
guerrilleiro e logo ten que pedir desculpas por ter dado este dato
falso. Todo isto ten como obxectivo tirarlle protagonismo á guerrilla
galega dicindo que rematou nos anos corenta e quitándolle ao Piloto a
condición de guerrilleiro.
-Como lle dá vostede a volta a esa interpretación no seu libro?
Hai algo que nunca se conta. O Piloto o 9 de xuño de 1963 asina como
xefe da Guerrilla de Lugo un chamamento dirixido ao pobo galego, aos
comunistas e antifranquistas, para que fagan unha folga xeral política e
afirma nel que 165 galegos pediron o ingreso no Partido Comunista e nas
guerrillas desde a morte de Julián Grimau.
O manifesto do Piloto, que
remataba dando vivas ao PC e á Pasionaria, foi enviado á Radio Pirenaica
que non o fixo público. Pola contra, convidaban o Piloto a poñerse en
contacto co Comité Central.
O PC censuraba a guerrilla galega e os
propios guerrilleiros chegan a dicir que as infiltracións viñan por
parte do propio Comité Central e do PCE da zona da Coruña. Por iso a
guerrilla actuaba en nome do PCE mais non tiña contacto coa cúpula do
partido porque Carrillo perseguía os guerrilleiros que non querían
depoñer as armas. O propio Piloto non se confiaba da dirección do
partido.
-O partido non tentou que fuxira a Francia?
A propaganda dicían que lle procuraran saída para Francia e el non
quixo. Gregorio Morán pregúntase, en cambio, por que Carrillo non
procurou salvalos e o guerrilleiro Jesús de Cos comenta que os que
pasaban a Francia eran considerados desertores. Quico, guerrilleiro
vivo, di que “o meu partido” os abandonou e que foi o PCE quen os
silenciou, que nas agrupacións galegas non tentou sacar a ninguén e que
os que saíron, coma el, foi pola súa conta. Isto é o contrario do que se
conta porque a que se creou foi unha idea da guerrilla galega
totalmente mediatizada pola española.
Aquí non eran os do monte, non
eran maquis, estaban nas casas e facían labor político, de
concienciación.
-Vostede identifica 105 casas no concello de Chantada que daban acubillo á guerrilla. O apoio social era tan sólido?
Só en Chantada, o que quería dicir que había moitas casas nas que
podían refuxiarse. Na guerrilla galega houbo unha diferencia importante
que é que non se deron case delacións internas. Nos anos sesenta a
cabeza do Piloto valía 500.000 pesetas e un viciño lembraba o outro día
que o seu avó comprara daquelas un solar por 50.000, para que nos
fagamos unha idea.
O apoio vese tamén noutro exemplo. Cando o
guerrilleiro Ramón Vila morre en 1963 en Cataluña non deixan que se
enterre en camposanto. Aquí, en cambio, ao Piloto enterrárono como un
viciño máis e non lle faltou quen lle puxera flores. En Cambio, en
Castellnou de Bages fixeron un museo na memoria de Vila e aquí
esqueceuse do Piloto.
O que estou a ver é que, despois do documental e o
libro, a xente sae do armario e comeza a contar a relación da súa
familia co guerrilleiro. Vólvese sentir gabanciosa de que estivera en
Chantada e de que morrera aquí, estase a dar un claro cambio de
percepción.
-Mais vostede recoñece tamén que o Piloto foi un mito en vida...
O que contan é que se chamaba ao Piloto contra a garda civil e os
fascistas... case se invocaba. O que é certo é que na zona de Chantada,
onde gañara a Fronte Popular, foi das que menos represión rexistrou. A
guerrilla sabía que non ía derribar a Franco con atentados e tiña un
papel intimidatorio.
-Contra a idea que se quixo impoñer, vostede dá datos de que o Piloto era un home con ideas políticas sólidas.
Como di Reigosa, tiña as ideas moi claras e actuou nas distintas
etapas conforme ao que pensaba. A xente non dá entendido porque continúa
nos anos sesenta e por que ten idea de convocar a folga xeral. Carrillo
amagaba a cotío coa convocatoria, pero nunca se decidiu, que logo é o
Piloto quen a fai, escrita coa súa letra en galego e poñendo ao final
“Galiza Ceibe”.
Carrillo non quería convocar a folga xeral porque a que
se convocara no 59 custáralle á Pasionaria a Secretaría Xeral e el tiña
medo ao fracaso e perder tamén o posto. Este episodio é básico para
entender a figura do Piloto, un home que ese dedica a defender aos
veciños nas expropiacións dos encoros de Belesar e Os Peares, onde veñen
traballar como presos políticos compañeiros que estiveron con el en
Carabanchel. O Piloto era un home politizado, moi hábil, con don de
xentes e moi destemido.
-Relaciona a figura do Piloto e a súa influencia coa creación das Comisións Labregas na comarca, na que vostede participou.
Moitas cousas non se ven até que se afonda nelas. Desde neno oíra
falar del, mais na miña casa pouco porque o meu avó fora detido acusado
de pertencer ao seu grupo. Dúas veces ao ano viñan revolver a casa para
ver se había armas. Cando me puxen a investigar dinme conta da
importancia que tivo. Cando se crearon os Comités de Apoio á loita
labrega no 73 viamos que se medraba moi rápido sen saber moito a razón.
Dábase a circunstancia de que eran zonas onde estivera a guerrilla. Na
primeira grande tractorada, no 76, participaron a maior parte dos
tractores de Chantada, menos cinco. Decidiuse ir onde o Cerralleiro de
Viana e veñen catro persoas e din que a súa delación levou aos seus pais
ao cárcere. Mesmo cando montamos as Comisións Labregas, un veciño,
Xesús, aparecía sempre par alevar á casa no seu jeep, e anos despois
pregunteille que facía.
“Andabámoste gardando, tiñamos medo de que che
fixeran algo”, díxome. Era un colaborador da guerrilla que quería que se
montara algo contra o franquismo e que se organizara a xente. Desde que
morrera ao Piloto até que montamos as Comisións e o SOG só pasaran 7
anos que para a xente maior non era nada. Alí estaba toda a memoria
aínda viva.
-Laiase de que o PCE ocultase a guerrilla, mais o nacionalismo reivindicou a súa memoria?
A dirección non a reivindicou mais o grupo da ANPG en Xornalismo en
Madrid, por exemplo, comezou a entrevistar guerrilleiros en 1976 para
facer un arquivo. Cando logo nace A Nosa Terra, a recuperación
da memoria histórica é básica, e era o nacionalismo quen o promovía.
Logo xente como Carlos Basalo, Ramón Muñiz, Celeiro, Morgan ou Pablo
Liz, continuaron recorrendo Galiza e entrevistando a moitas persoas. A
primeira homenaxe no 1986 foi promovida tamén por nacionalistas.
O meu
libro non se poden entender sen a miña presenza en A Nosa Terra,
desde a que tiven acceso a moita xente e a contribución de moitos
historiadores, sobre todo locais. Para nós a memoria histórica era un
eixo fundamental, como se pode ver na produción editorial e no propio
xornal.
- No libro relata episodios descoñecidos, a memoria oral foi fundamental para chegar á verdadeira historia do guerrilleiro?
Este non é un traballo que comezara agora. Inicieino nos anos 78 e 79
coa entrevista a Mirelle, a muller do Piloto que nos abriu a moitos
outros contactos importantes, como despois fixo tamén Quico. Como son de
Chantada fun chegando a testemuñas que se abrían comigo, con confianza,
e esa memoria toda está no libro.
Pretendín que non fose un libro só
para historiadores e xente interesada senón para difundir a memoria do
Piloto a todo o mundo e por iso optei polo formato de novela de non
ficción. A realidade, como neste caso, pode ser máis literaria que a
propia ficción. O libro combina investigación, o xornalismo que a min me
gusta, e a narración.
-O libro bota por terra tamén a imaxe dunha Galiza submisa ao franquismo...
-O libro bota por terra tamén a imaxe dunha Galiza submisa ao franquismo...
Ese é o tema. Se aquí se quere crear unha fronte no 38 e se organiza a
resistencia dous anos antes e é a última en renderse e ten a ver coa
creación do novo nacionalismo está claro que todo isto non interesa que
se conte.
Quérese traducir a nosa historia ao español. Que haxa 150
casas en 36 parroquias que apoiaban a guerrilla fala dunha Galiza
insubmisa que non cadra coa imaxe que se quixo dar do que aquí
aconteceu. " (Entrevista a AFONSO EIRÉ, AUTOR DE "O PILOTO. O ÚLTIMO GUERRILLEIRO", Carme Vidal, en Sermos Galiza, 27/07/2015)
No hay comentarios:
Publicar un comentario