"Rafael Quintía (Vigo, 1971) é licenciado en Antropoloxía Social e
Cultural e en Ciencias Empresariais, escritor e músico tradicional. (...)
- Empecemos polo básico. Que é unha moura?
- É a figura máis importante da mitoloxía galega sen lugar a dúbidas. E individualizada e diferenciada do que é o concepto xenérico de mouros, porque aínda que a veces se confundan, a figura da moura galega é diferente, e con personalidade propia.
E máis importante polas
características simbólicas que ten e pola serie de atributos que nos fan
pensar nunha orixe moi arcaica deste mito e comparable e vencellado a
outras deidades doutros esquemas mitolóxicos dos pobos da terra.
- Para min é unha figura case descoñecida, pero si escoitei falar dos mouros ligados aos castros.
- Todo o patrimonio arqueolóxico galego está vencellado ao patrimonio inmaterial. Por exemplo, as lendas de mouros é a raza mítica á que se lle atribúe a construción dos castros, das mámoas, de calquera xacemento antigo que a xente identifica como algo que non fixeron eles nin os seus devanceiros.
Dentro desta categoría están as mouras, que están moi
unidas aos dolmens, ás mámoas, elas son as construtoras dos dolmens,
portando as grandes pedras, mentres fían na roca e aleitan un neno.
Tamén se lle atribúe ás mouras a creación dos castros, e que habitan
debaixo deles, ou baixo os petróglifos, e tamén en determinados
elementos da natureza, elementos cunha carga simbólica grande, como as
augas, os pozos, as fervenzas, as correntes de auga, os grandes penedos,
son xeografías míticas da mouras que se identificaron desde antigo como
lugares da presenza do divino, de portas de acceso ao máis alá, como
poden ser as augas ou as covas.
E como o noso patrimonio arqueóloxico é
tan rico, existen lendas de mouras por todo o territorio. E ademais
tamén se lle atribúen a creación de paisaxes naturais, que iso é algo
que se trata menos, como o nacemento do río Miño no pedregal de Irimía,
creado por unha moura na súa faceta da vella, a cantara da moura, no
concello da Veiga, ou mesmo hai fenómenos culturais atribuídos á moura,
como a introdución da primeira planta de vide na comarca da zona do
Támega, ou incluso da creación das levadas de auga e dos sistemas de
regadío en zonas do sur de Pontevedra. Estas deusas aparecen na
mitoloxía de toda a Terra.
- Cal é a diferencia entre as mouras e os mouros?
- A primeira diferenza é que á moura nos referimos a ela de xeito individual. Aínda que poida aparecer en tríades, que é unha característica tamén das antigas deidades. E cando falamos de mouros falamos en xenérico, non existe unha descrición tan detallada dos seus atributos.
Normalmente a moura é normalmente unha muller fermosa, nova,
adoita parecerse en entornos naturais, peiteando os cabelos con peite
dourado, en determinadas épocas do ano, como a Noite de San Xoán. Ou
como unha dama soberana, ou ás veces coa fasquía da vella, de aí sae o
arco da vella, esa vella que peneira a xiada no inverno, que crea os
elementos e que domina as forzas da natureza.
A moura ten unha
personalidade propia, perfectamente descrita nas lendas, cos seus
atributos específicos, capacidade de transformarse en serpe, que ademais
ten varios alteregos, varias fasquías diferentes, varias
funcionalidades, fundamentalmente tres: rapaza nova, señora e vella.
- Isto conecta a nosa mitoloxía con outras do noso entorno, sobre todo atlántico, non?
- Hai unha serie de similitudes con outras figuras da mitoloxía europea e atlántica, pero non só. Eu no traballo documento semellanzas no seu aspecto de vella civilizadora en mitoloxías tan afastadas como de pobos da Amazonía ou de Asia e mesmo de Australia.
É o que se chama un mitema,
unha unidade mínima de mito que se reproduce en distintos sistemas
mitolóxicos, a imaxe dunha muller vella, unha deusa creadora da natureza
e da civilización. E iso repítese en todos os pobos da terra.
- Con que culturas europeas temos máis similitudes a este nivel?
- O máis estuado sempre foi co folclore irlandés, escocés e bretón. Hai grandes similitudes co folclore das illas británicas, pero tamén co Occidente e co norte da Península Ibérica e mesmo existen lendas de mouras e figuras similares no folclore marroquí, neste caso de raíz bereber.
Pero o que está máis desenvolvido é o do arco atlántico porque
pertencemos á mesma área cultural, pero xa che digo que podemos
extendelas a gran parte de Europa e puntualmente a outras zonas de
fóra.
- En canto ao estudo, como o levaches adiante? Supoño que fixeches traballo de campo...
- Eu levo moito tempo documentando temas de patrimonio documental. Teño moito material e lendas recollidas en distintas zonas de Galiza, material bibliográfico e, sobre todo, a min o que me interesaba moito era visitar as propias xeografías míticas asociadas á moura, que normalmente non se fai, ir aos lugares onde hai un penedo vinculado a unha lenda de moura, onde hai unha mámoa, un petróglifo, un río...
Documentar, ver como son, que peculiaridades teñen e se combina traballo
de campo, de recollida de patrimonio inmaterial, traballo de análise en
gabinete e traballo documental. " (Entrevista a Rafael Quintía, E.Castro, Sermos Galiza, 14/01/16)
No hay comentarios:
Publicar un comentario