Carpa do circo e a pirámide dos arlequíns. Dous elementos distintivos de Benposta
"Imaxinade por un momento que volvedes a
ser nenos e entrades nunha cidade onde podedes ser alcalde ou trapecista
e tedes a posibilidade de viaxar por todo o mundo. Este soño, quizais
un dos máis recorrentes de calquera neno, foi unha das ideas que
cimentou Benposta.
No punto álxido do franquismo, o seminarista Jesús Silva xunto con 15 rapaces pensaron que se podía construír un mundo distinto, onde os nenos fosen o centro da sociedade.
Este ambicioso proxecto acabou por chamarse ‘A Ciudade dos Muchachos’ e
situouse nunha finca co curioso nome de Benposta, en Seixalvo
(Ourense).
Benposta levou ao extremo o
concepto de crear un mundo diferente ata tal punto que o recinto
contaba cunha aduana, unha moeda oficial -a coroa- e un pasaporte
propio. O sentimento de pertenza que se xenera neste lugar é tan
excepcional que os habitantes da Cidade dos Muchachos non se consideran ourensáns, senón benposteños.
José
Martínez Villar, presidente da Fundación Benposta, chegou á Cidade dos
Muchachos con tan só sete anos. Asegura que cando entrou en Benposta e
viu “a carpa e a xente ensaiando no circo”, causoulle “tanta impresión
que xa non quixen marchar de aquí”. Naquela época, o Padre Silva
sorteaba becas de formación para a escola do circo e Villar, a pesares
da oposición da súa nai, conseguiu apuntarse e así entrar en Benposta.
A Cidade dos Muchachos foi pioneira en moitas cousas, pero especialmente en dúas: foi a única democracia española durante o franquismo
e tamén foi o lugar onde xermolou o primeiro circo formado
exclusivamente por nenos. O sistema pedagóxico e organizativo que se
empregaba en Benposta foi obxecto de estudo en distintas universidades
por ser considerado un modelo educativo diferente e innovador.
Deste
xeito, en Benposta escápase dunha educación autoritaria e establécese
unha relación de diálogo entre profesor e alumno, cun método no que
tampouco se usaban libros de texto. Ademais, cada neno recibía unha asignación mensual por asistir a clase.
Esta era unha forma de compensar o esforzo e a participación dos
alumnos. Villar cre que na Cidade dos Muchachos se ensinaba a pensar e a
“descubrir que o mundo era moito máis complexo do que parece“.
Os profesores trataban de espertar o espírito crítico no alumnado e
avogaban por unha mentalidade aberta á realidade social e política do
momento. Segundo Villar, o Padre Silva era un claro exemplo desta
metodoloxía porque “todos os libros que estaban prohibidos na época, en
Benposta podíanse ler”.
En Benposta, ademais de asistir ás clases, os nenos tamén vivían alí e encargábanse do bo funcionamento da cidade
participando na limpeza e no mantemento das instalacións. A cidade
estaba rexida por un sistema democrático e o alcalde era elixido
mediante eleccións. Había un alcalde por cada un dos grupos que formaban
Benposta: as aldeas infantís, o pobo xove e os adultos.
Realizábanse
campañas electorais co fin de promover unha ou outra candidatura.
Decidíase todo nas asembleas e nas xuntas de goberno formadas polos
nenos e adolescentes benposteños.
Aos
primeiros 15 rapaces que formaron Benposta foron uníndose cada vez máis
e máis nenos. Miles de mozos pasaron pola Cidade dos Muchachos e para
soster esta infraestrutura tiveron que idear unha forma eficaz de financiamento. Ao Padre Silva, que proviña dunha estirpe circense, ocorréuselle unha boa maneira de costear o seu soño: crear un circo.
En
Benposta dábase moita importancia a construír todo coas mans:
fabricaban as casas onde durmían e os talleres onde aprendían un oficio.
Villar define a filosofía de Benposta coma unha forma de “aprender co
corpo, aprender coa mente, aprender cos demais e aprender coas mans“. Co circo ocorreu exactamente o mesmo e todos os seus aparatos foron creados polos propios benposteños.
Como o Padre Silva coñecía o mundo do
circo, tratou de contratar aos mellores profesores para formar a súa
propia compañía circense. Algúns deles eran figuras recoñecidas
internacionalmente como Mesié Augusto Gressi. Despois dun tempo
formando aos artistas, o Padre Silva conseguiu materializar o seu soño
nun espectáculo circense moderno con números innovadores e acrobacias
complexas.
O circo debutou na Praza de Cataluña de Barcelona no ano
1966, e o espectáculo resultou ser un éxito tanto de público como de
crítica. Despois dunha xira por España, saíron do país e a prensa
fíxose eco do bo facer na pista dos Muchachos. Acapararon a atención da prensa de todo o mundo e ocuparon portadas de revistas tan importantes como a ‘Paris Match’.
Esta
popularidade brindoulles a oportunidade de viaxar por todo o mundo e de
coñecer a moitas personalidades, como a Raíña Fabiola de Bélxica, Alain
Delon ou Dalí. “Dalí aparecía dando dous golpes sonoros co bastón.
Despois, presentábase dicindo: son Dalí”, conta Tony Martínez,
benposteño e membro da Fundación Benposta. Ao artista gustáballe tanto o
espectáculo que convidou a dúas das estrelas do circo á súa casa: aos
pallasos Manzanita e Naranjita.
A sorpresa dos pallasos foi enorme cando
descubriron que Dalí tiña preparado un cuarto para que actuasen nel. A
habitación tiña unha particularidade ben curiosa: estaba chea de
laranxas e mazás. A relación entre Dalí e
o circo ía máis aló de ser un espectador máis. O xenial pintor chegou a
elaborar varios deseños dos traxes usados no circo. Pero a morte de Dalí impediu que estes traxes se chegasen a realizar.
A Raíña Sofía e o actual Rei Felipe VI
tamén eran asiduos ao circo, así como algúns presidentes como Felipe
González ou Adolfo Suárez. O Padre Silva era unha persoa cun gran
espírito crítico que non se deixaba impresionar por unha audiencia
formada por personalidades, de tal xeito que aproveitaba o final das
actuacións para “reprender” aos políticos alí presentes.
As
declaracións do Padre Silva non sempre foron ben recibidas, sobre todo
polo sector máis conservador da Igrexa. Considerábano “un personaxe
subversivo e crítico coa riqueza da Igrexa”, afirma Villar. Tamén tivo
problemas co Vaticano, ao que tivo que render contas pola súa boa
sintonía con Chávez. Nunha ocasión, o sacerdote díxolle publicamente ao
presidente venezolano: “Deus está coa túa revolución. Deixa as armas porque non temen as túas armas. Témenlles ás túas ideas”.
Cando
o circo estaba no seu máximo esplendor, os muchachos viaxaban en tres
avións: un destinado ao transporte dos integrantes do circo e todo o
persoal auxiliar (costureiras, profesores, etc), no segundo ían os
aparatos do circo e todo o necesario para o transcurso das funcións, e
no terceiro estaban os animais, principalmente cabalos.
Nestas viaxes os
benposteños seguían formándose e mantiñan a estrutura asemblearia
típica de Benposta. Tamén organizaban visitas culturais en cada unha das cidades que visitaban. O benposteño, Tony Martínez define esta experiencia como “o mellor agasallo que puiden recibir na miña ida. Unha experiencia única que moi pouca xente pode disfrutar”.
O talento dos integrantes do circo era
tan obvio que o resto de compañías circenses comezaron a rifarse a cada
un dos muchachos. Como era de esperar, as suculentas ofertas de traballo
poñían en perigo a continuidade do Circo dos Muchachos e, como
consecuencia, despois das xiras internacionais moitos membros do circo
xa non volvían a Benposta.
O “Circo do Sol” foi unha das compañías circenses que se inspiraron no Circo dos Muchachos
para crear o seu propio espectáculo. Un dos seus fundadores seguiu ao
circo durante unha das súas xiras e tomou boa nota de todo canto
observou, sobre todo fixouse na súa forma innovadora de facer circo,
moito máis estética e atractiva. Interesouse tamén pola súa maneira de
organizarse como grupo: o que lle afectaba a un membro afectáballes a
todos, e arranxaban calquera problema como un equipo unido. Deste xeito
garantían o bo funcionamento do espectáculo.
Pero Benposta era moito máis que circo, tamén foi a sede da primeira Escola de Imaxe e Son de Galicia e ata crearon a súa televisión propia, a Televisión Benposta.
Ademais, foi un lugar de reunión de moitos partidos políticos da
esquerda despois da morde de Franco. Estas reunións clandestinas deron
acubillo a partidos como o PSG, Partido Socialista Galego, con Beiras á
cabeza e tamén ao Partido Comunista. Santiago Carrillo, que acababa de
chegar do exilio, visitou Benposta.
Neste momento, Villar era o alcalde
en funcións da cidade con apenas 13 anos e tivo un pequeno desacordo co
líder do Partido Comunista. Segundo Villar, Santiago Carrillo marchara
ao exilio nunha época difícil onde a loita política era moi necesaria e
volveu despois da morte de Franco, momento no que “a situación xa se
calmara un pouco”. O discurso do rapaz convertido en alcalde
sorprendeu a Carrillo pola madurez e polo seu coñecemento dos
fundamentos teóricos do comunismo.
Co paso do tempo, o ideario de Benposta expandiuse polo mundo e xurdiron outras Benpostas en países como Colombia, Venezuela ou Santo Domingo.
Algunhas delas seguen en activo na actualidade. Sen embargo, os
problemas da Cidade dos Muchachos comezaron a aparecer a finais da
década dos noventa e sobre todo co cambio de século, primeiro foron as
dificultades económicas e despois as xudiciais.
A gota que colmou
o vaso foi o problema orixinado cuns terreos que foran propiedade de
Benposta e que estaban destinados á construción de vivendas sociais,
pero que a Xunta quería converter nun estadio de fútbol. Este asunto
alargouse no tempo xunto cos seus correspondentes litixios xudiciais, o
que provocou o empeoramento da saúde do Padre Silva ata súa morte. O
circo tampouco era a máquina ben engraxada de anos atrás e xa non
producían tantos cartos. Todos os problemas acabaron co peche de
Benposta no ano 2004.
Villar e Tony definen a situación actual de Benposta coma un impasse,
manteñen un discurso optimista e non queren falar da fin de Benposta. O
seu maior desexo é revitalizar a institución coa apertura das
instalacións á cultura, e aseguran que “calquera artista ou músico pode ensaiar ou actuar aquí”. Tamén
conceden un espazo de traballo aos autónomos que por dificultades
económicas non poden afrontar o pago do alugueiro dun local. O
Festival Reperkusión, un evento multidisciplinar que xunta música,
teatro e circo, elixiu a Benposta como sede nas súas últimas edicións.
Outras iniciativas que se propoñen dende Benposta están nunha fase de
busca de financiamento como o Parque da Paz ou a Escola do Circo. O
proxecto Parque da Paz presenta un lugar de encontro entre tres
xeracións: avós, pais e fillos. Neste lugar levaríanse a cabo
actividades nas que puidesen participar as tres xeracións como taichí
ou teatro. A Escola do Circo ten como obxectivo a integración dos nenos
con algunha discapacidade física ou mental nun espectáculo circense
convencional e así aproveitar as disciplinas circenses cun fin
terapéutico e de integración social.
A Cidade dos Muchachos e o seu circo conseguiron grandes fitos, descoñecidos pola maioría da xente, como por exemplo ser un dos primeiros grupos españois en actuar no Madison Square Garden de Nova York.
Tamén realizaron xiras por todo o mundo e mesmo foron número un en
Francia co seu disco ‘Oh-La-La’.
A súa historia inspirou libros e
graváronse películas e documentais sobre eles. Foron recoñecidos coa
espada Samurai do Xapón e co Premio da Paz outorgado pola ONU. Ademais
recibiron as chaves de cidades coma Berlín e Nova York. Pero todo este
éxito viuse eclipsado polas polémicas que rodearon a Benposta nos
últimos anos e que conseguiron levala á difícil situación actual." (Alba Araújo, disquecool, 04/08/2015)
1 comentario:
Querida Alba, os 15 "e unha moto", os primeiros rapaces, non formaron parte de Benposta como dis, se non da "Ciudad de los Muchachos", o profesor de circo do que falas non se chamaba Gressi, se non Augusto Lezzi e chamábanlle "Mesié", e o cura foi presentado para ise premio da paz da ONU, non lle foi doado.
En fin, que temos que documentarnos antes de facer artigos, non pensas?
Publicar un comentario