Xulio Xácome Vázquez, labrego de A Miranda
“Aquilo, ver as estradas cheas de xente... Despois vén
Argelès-sur-Mer. Alí estiven eu[…]. Outra guerra, e xa estaban os
franceses, xa algún desconfiaban, dixo eiquí imos tela. E nós viñémonos
para eiquí. E metéronme nun campo, en Cervera, botei vinte e catro días,
pero se botamos outros vinte e catro, morremos, de fame. Xa non había
nada que comer. Tratáronnos mal, moi mal”.
O recordo nesgado dos campos de concentración é de Manuel Rodríguez,
barquilleiro de Chandrexa. Papou a guerra con 18 anos e contoullo a
Emilio Araúxo en 1989. “Tiñamos un inimigo que nos estaba comendo. A
Guerra. Por que se meteu aquilo a un país a morrer? E total.
E total
isto. Eu teño oitenta e cinco anos. E non fun capaz de coller un emprego
toda a miña vida. O contrario. Inimigo. Un inimigo”. Isto díxollo,
aínda en 2006, o tamén chandrexán Avelino González Vázquez. Son dous dos
“heroes anónimos que Galicia elabora e que nunca nomeará”, cuxos
testemuños, respectuosos coa fala orixinal, artellan Sombra respirada dunha reliquia (barquilleiros).
O último libro do filósofo, poeta e etnólogo ourensán continúa, á súa
maneira, o traballo de Martín Álvarez e María del Carmen Paz en Barquilleiro, vendedor d´olvido,
cunha idea etnolóxica máis arrimada á gastronomía (Álvarez compaxina o
seu traballo de profesor de hostalería en Vilamarín coa práctica do
vello oficio).
O de Araúxo excede o ámbito antropolóxico, sociolóxico e etnográfico.
Emoción e dó anóanse sen narradores dediante, a penas aclaracións
ambulantes do autor, poesía nos intersticios que ordea os tres rexistros
de Sombra…: o relato dun oficio que aínda non desaparecera
cando Araúxo comezou a entrevistar xente, a agonía do rural e a
narración das vidas dos oficiantes, a maioría da gorxa do Sil —Parada,
nomeadamente— e a vender barquillos en zona republicana cando o Golpe do
36.
Así dá tamén o libro, tanxencialmente, nun libro de conversacións
que interroga con criterios singulares a uns rapaces que chegaron a
Madrid con 13 ou 14 anos “coa máquina de sulfatar” —así pesaba a
barquilleira— ao lombo. En Sombra…, porén, non hai
reminiscencia de nostalxia, senón un intento de activar memoria e vida
como formas pensantes e creadoras de lazos sociais.
Ao ser peor o
silencio cá morte, vencellar a idea de dó coa de inminencia. Algo
desaparece, pero as palabras dos barquilleiros serven para construír un
espazo onde podería xurdir algo imprevisíbel.
“Xente moi lista, que non tiveron vida, non houbo quen os sacase, nin
viron nada e naceuse e morreuse esí. Eiquí é bonito, para nós máis ben
nos fai triste, porque nos encontramos sen xente, estamos solitarios,
que non sei como non bota mau o Estado de nós e disto.
O porvir do
campo, malo. Selva todo. Eiquí só estamos hoxe catro vellos da miña
idade, uns poucos máis, outros poucos menos, imos morrendo e porta
pechada” (Xulio Xácome Vázquez. A Miranda, agosto do 1990).
No contexto da desaparición, malia a todo, ninguén chora polo
perdido. O dos barquilleiros era un oficio pobre e duro, de atravesaren
comarcas a pé. Mais alegre pola aventura da noite, a verbena e a
emancipación, que tende a superar a dialéctica entre amos e criados.
O
amo era o dono da máquina, un cilindro vermello de folla de lata cunha
tapa circular onde os números, do 1 ao 9 en dúas ringleiras concéntricas
con variñas verticais onde deter a púa da roda —a ruleta do
barquilleiro—, decidían o número de barquillos parisiéns que levaba o
xogador.
Os aprendices que querían ser barquilleiros aprendían de noite,
ás agachadas, cómo mesturar a auga coa fariña, o zucre e a canela. E co
amo, polo día, a ciencia das bolas da barquilleira.
Só escintila unha
cita en Sombra respirada dunha reliquia, onde todo chega a partir do eco. Así Derrida (a claridade
da morte, e cómo escribir dende ela) como Lautréamont (e a súa paixón
polas matemáticas).
“Unha das direccións nas que tento empuxar é a de
exemplaridade e capacidade dun oficio de supervivencia onde Galicia
aportou ao mundo un esforzo modélico", resume Araúxo, aquí ao abeiro de
John Berger. O único ditado alleo en Sombra… é de Manuel
Antonio: “Fomos ficando sos, o mar, o barco e máis nós”.
Ten unha
explicación: “Iamos unha vez de noite no coche de liña pola chaira das
Gándaras, cun barquilleiro de 93 anos, o Felipe de Barxacova… O
condutor, o Florencio de Celeirós, íanos contando a súa vivencia do 36
en Madrid. Tardou en saber que o cántico UHP, UHP!, era Uníos
Hermanos Proletarios… O Florencio morreu facendo vinte viaxes, vinte
traballos por aquelas estradas para sobrevivir”.
[…]Cando retornou ás súas casas co libro na man[…], o autor de Cinsa no vento,
que prepara agora un dicionario do Entroido de Laza, tivo que dixerir o
abandono xeriátrico ou a morte física da maioría dos entrevistados.
Sen
rematar as coseduras do volume que publica na súa editorial non venal,
Amastra-N-Gallar, tamén houbo que decidir entroutras escollas. Publicar
ou non a primeira fotografía galega coñecida sobre un oficio de pobres?
Fíxoo co permiso de The Hispanic Society of America. Reproducir a
primeira imaxe dun barquilleiro galego, tirada por Ruth Matilda Anderson
no 1924, custou 75 dólares." (El País, Galicia, 27/09/2012)
No hay comentarios:
Publicar un comentario