"No debate electoral na CRTVG entre os candidatos á presidencia da Xunta de PP, PSdeG, En Marea, BNG e Ciudadanos do pasado 12 de setembro saíu unha palabra: PLISAN,
siglas da Plataforma Loxística Industrial de Salvaterra-As Neves,
proxecto iniciado a principios da pasada década que segue a ser unha
gran explanada sen unha soa empresa instalada.
Dez días despois, tres xornadas antes das eleccións, a Unión Europea salientaba a infrautilización do Porto Exterior da Coruña
no marco dun informe sobre infraestruturas portuarias de todo o
continente financiadas con fondos comunitarios. E dúas semanas despois
das eleccións, este xoves Faro de Vigo revelaba que a concesionaria do
novo Auditorio de Vigo vén de entrar en preconcurso de acredores porque o
edificio non é rendible.
Como estes tres casos, en Galicia non son poucos os elefantes
brancos, esas construcións xeralmente públicas cuxa utilidade non
semella ir parella co seu custe e que tiran o nome dos paquidermos
albinos que recibían como regalo os reis de Tailandia. Os elefantes
brancos eran raros, e polo tanto prezados, pero o seu mantemento era moi
custoso e a súa utilidade real descoñecida.
En Galicia, máis
alá de casos puntuais, non sempre concitan dos políticos o mesmo
interese que puxeran no seu momento para decidir a súa construción, como
vén de comprobarse na pasada campaña autonómica, na que o seu futuro
apenas formou parte do debate público. Superados os comicios, os
elefantes brancos de Galicia seguen aí. Repasamos algúns dos máis
significativos.
Cidade da Cultura
Cando Manuel Fraga a planificou ía custar 110 millóns de euros, pero o
custo do hoxe construído aproxímase aos 300 millóns de euros, malia cancelarse o remate dos dous últimos edificios
que terían elevado a factura final a preto de 500 millóns.
O mantemento
anual do agora en funcionamento ronda os 5 millóns de euros, ademais do
que supoñen as exposicións e actividades que alí se desenvolven. En
2012, para tentar facer máis rendible o complexo, a Xunta puxo en marcha
un plan estratéxico de cuxo nivel de cumprimento nunca fixo balance.
Plataforma Loxística Industrial de Salvaterra-As Neves (PLISAN)
Impulsada a principios da pasada década polo Porto de Vigo, a Zona
Franca e a Xunta, o seu obxectivo era solucionar os problemas de espazo
cos que se atopaban as empresas vinculadas á actividade portuaria en
Vigo.
Os máis de catro millóns de metros cadrados iniciais foron
reducidos a tres logo dunha sentenza que anulou a pretensión da Xunta
incluír nela terreos con protección forestal. Máis de 120 millóns de
euros despois, aínda non hai nin unha soa empresa instalada no que segue
a ser unha inmensa explanada baleira á que, porén, desde principios de
2015 xa chega unha autovía de 22 millóns de euros que a enlaza coa A-52.
A PLISAN é o exemplo paradigmático e de maior tamaño de algo que se repetiu, por exemplo, cos numerosos polígonos empresariais impulsados
en toda Galicia logo da catástrofe do Prestige ou co Porto Seco de
Monforte, outro dos proxectos loxísticos que non acaba de arrancar.
Portos exteriores da Coruña e Ferrol
Tres días antes das eleccións autonómicas o Tribunal de Contas europeo
facía público un informe sobre os investimentos realizados en 37
infraestruturas portuarias de toda Europa e a infrautilización de moitas
delas. O caso peor parado era o do Porto Exterior da Coruña, impulsado
logo da catástrofe do Prestige e cun custo de 590 millons de
euros, dos que 257,5 chegaron de fondos comunitarios. Segundo o Tribunal
de Contas, en 2015 a actividade do porto atopábase no 10% do previsto
polo que cualificaba de ineficaz o 95% do investimento europeo. Contas
tamén indicaba que o Porto Exterior de Ferrol, cun custo de 110,9
millóns, traballa ao 25% do previsto. E en ambos casos aínda están por
executarse, e pagarse, as súas conexións ferroviarias.
Estacións de AVE de Vigo e Padrón
A chegada do AVE do Eixo Atlántico a Vigo desde Redondela sempre se
planificou soterrada baixo o monte da Madroa, así que ninguén puxo
problemas por alongar ese túnel e que chegase ao centro da cidade
evitando así un novo impacto urbano.
Porén, iso fixo que houbera que
construír unha nova estación soterrada, xa rematada, en cuxa superficie
se planificou un complexo comercial deseñado por Thom Mayne e impulsado
pola iniciativa privada.
A crise fixo que Adif non atopase aínda quen o constrúa,
nin logo de rebaixar a súa ambición e custo de 180 a 80 millóns de
euros. Ademais, para facer a nova estación subterránea houbo que desviar
todo o tráfico ferroviario a un apeadeiro provisional no porto que ao
rematarse a obra seguiu mantendo a metade dos servizos. Vigo agarda así a
que alguén complete e reordene as súas dúas medias estacións de tren.
Algo máis ao norte o problema chámase Padrón-Barbanza, pero non está en ningún dos dous sitios senón nun campo en metade da nada.
Na nova estación construída para o AVE do Eixo Atlántico, moi pouco
empregada, paran menos trens que na vella, que sigue en funcionamento no
centro da vila.
Para aforrar, Adif nin sequera a mantén aberta de xeito
permanente. Só a abre cando vai chegar algún tren. Descoñécese o seu
custo porque a súa construción foi incluída conxuntamente coa do treito
na que se atopa, de 8,6 quilómetros e 82 millóns de euros.
Estacións de autobús da Guarda e Celanova
Sen chegar ao extremo da de Padrón, estas dúas estacións, de medio
millón de euros cada unha, construíronse hai máis dunha década afastadas
do centro de amba as dúas vilas e ligada a súa explotación a cafeterías
que ninguén atopa rendibles. Non lembran o que é que un autobús pare
nelas.
Auditorios de Vigo e Lugo
Inaugurado en 2011, o Auditorio de Vigo non é rendible logo dun
investimento de 90 millóns de euros. Desa cantidade, o Concello puxo 12,
a Xunta 18 e o resto unha concesionaria a cambio de explotar o complexo
durante 35 anos.
O Concello xa tivo que prorrogar ese prazo ata 60 anos
e implantar diversas medidas de apoio para tratar de encher de contido o
edificio, pero nin así é rendible e este xoves Faro de Vigo avanzou que
a concesionaria vén de pedir o preconcurso de acredores.
En Lugo, para
reparar o feito de que era a única cidade sen un gran auditorio público,
a Xunta investiu uns 20 millóns de euros entre edificio e instalacións
logo dunha longa (máis dunha década) e conflitiva tramitación, con cambio de lugar incluído.
Inaugurado o pasado 20 de abril, xa ten humidades, Concello e Xunta
discrepan sobre quen debe asumir o custo do equipamento e, polo tanto,
de momento non hai programación cultural para enchelo.
Sedes culturais das antigas caixas en Santiago
Se xa é difícil atopar programación para dotar de contido un gran
centro cultural en Lugo, en Santiago a cousa multiplícase por tres. Os
tres edificios emblemáticos que as caixas converteron en espazos para as
súas obras sociais, a poucos metros uns dos outros, nas rúas do Vilar e
do Preguntoiro e na praza de Cervantes, teñen espazos e funcións que se
solapan. Á vista do que custou o rescate do que quedou das caixas, merecen ser incluídos na lista de edificios públicos infrautilizados.
Centro de Interpretación de Parques Naturais de Ourense
Goberno central, Xunta e Concello levan catro anos mirando como o
Centro de Interpretación de Parques Naturais é invadido pola natureza
logo de pararse as obras por un mal proxecto que o situou en terreo
inundable xunto ao Miño. Á espera do desbloqueo, nel investíronse xa
máis de dous millóns dos sete en que se presupostou.
Cemiterios de Ames e Fisterra
Hai tres lustros que se rematou o cemiterio que César Portela deseñou
para a fin do mundo. Eloxiado como obra arquitectónica, durante todo
este tempo o concello non foi quen de dotalo dos servizos e permisos
necesarios para que funcione co destino para o que foi proxectado. O
camposanto de Ames, con preto de dúas mil sepulturas, rematouse en 2010
e, como o de Fisterra, segue sen contar co seu primeiro usuario, no seu
caso por defectos na construción pendentes de repararse.
Parques de bombeiros de Santiago e o Carballiño
O de Carballiño está rematado desde 2011 cun custo de dous millóns de
euros, pero enfrontamentos entre concellos e xunta pola súa xestión
futura impiden poñelo en funcionamento. As obras do de Santiago, en
Salgueiriños, paráronse á metade hai unha década, logo de investirse
nelas preto de dous millóns de euros, e aínda agora estase a buscar o
xeito de retomalas para destinalo a parque local ou comarcal.
Autovías da Costa da Morte e do Cantábrico
Nos oito anos que a Xunta tardou en construír a Autovía da Costa da Morte tivo que ir preparando o rescate público do resto de autovías de peaxe na sombra
de Galicia porque as concesionarias non están a obter os beneficios que
desexan ao ser o seu tráfico inferior ao previsto.
Iso non evitou que
se rematase esta nova autovía, con menos expectativas de tráfico aínda
que as anteriores, e pola que a Xunta terá que pagar 630 millóns de euros ata 2018
en conceptos de xuros e mantemento malia que a súa execución material
supuxo tan só 200 millóns.
Outro exemplo de custosa infraestrutura
infrautilizada é a Autovía do Cantábrico (A-8), pero neste caso porque
non se tivo en conta que a néboa obrigaría a mantela pechada un bo
número de horas ao ano ao seu paso polo alto do Fiouco. Fomento aínda
busca unha solución.
Ademais, xunto con estes elefantes brancos, obras novas de
custo significativo pero infrautilizadas, por toda Galicia hai moitas
outras construcións de diversa antigüidade e aínda dentro da súa vida
útil que quedaron sen contido polo traslado da súa antiga función a
unhas novas instalacións.
É o caso dos hospitais xerais de Vigo
e Lugo, grandes edificios nos centros das dúas cidades para os que
aínda agora, tempo despois de que quedasen baleiros pola apertura dos
novos hospitais nas aforas, as administracións buscan algunha utilidade
(albergar todos os xulgados da cidade, no caso vigués, e unha comisaría en parte do edificio lucense).
A terminal vella do aeroporto de Lavacolla, que estaba plenamente
operativa cando foi substituída en setembro de 2011 por unha nova xusto
ao lado, é outro deses grandes edificios públicos en bo estado pero
agora sen uso. Todos seguén aí, á espera dunha solución." (Praza Pública, 09/10/16)
No hay comentarios:
Publicar un comentario